Lantul de la bicicleta , alegerea lantului ....

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Lantul de la bicicleta , alegerea lantului ....

Mesaj  culis dumitru la data de Lun Apr 16, 2012 12:55 am

Lanturile de bicicleta au distanta standard intre nituri de 0,5" = 12,7mm. Lanturile pentru biciclete cu 9 pinioane, sunt un pic mai inguste, de 6,54mm. Notatia lanturilor, UG IG HG, se refera la destinatia lor, pentru 7 - 8 pinioane = lantu UG, pentru 9 - 10 pinioane = lant IG. (HG-ul nu stiu exact, HG vine de la Hyperglide, adica super alunecare, frecari mici, si banuiesc ca este un sistem superior compatibil si cu UG si IG).
Uzura pinioanelor si a lantului creste accelerat, pentru ca un lant uzat provoaca uzura accelerata a pinioanelor, pentru ca lantul nu isi mai distribuie uniform forta pe pinioane, si invers, daca pinioanele sunt uzate, prima oara lantul se va agata de virful pinionului, strivind in acel loc sensibil metalul dintelui, apoi lantul se va rostogoli spre fundul dintelui si se vor auzi niste zgomote de frecare la pinioane. In cazul uzurii pinioanelor (sau poate folositi din greseala un lant cu distanta dintre zale putin mai mare) primul contact cu un dinte se face in virful acestuia, apoi pe masura ce lantul inainteaza la rotirea pinionului, acesta coboara pina in fundul, partea de jos a dintelui. Deplasara asta spre interiorul dintelui a lantului, provoaca un zgomot hirsiit, se rod si niturile, plus ca sunt sanse ca lantul sa sara de pe pinioane cind se apasa mai tare pe pedale. In acest caz virful dintelui va arata zdrobit, va forma o "floare" la fel ca un ciocan folosit mult (metalul se scurge spre exterior).

O vreme am crezut ca este doar o legenda "intinsul lantului" (mai exact, se rod niturile din interior, se subtiaza diametrul axului la fiecare zala), insa am constatat ca aceasta este un adevar.
Din pacate nu se poate vedea cit de roase sunt aceste nituri in interior, si cum lanturile uzate arata exact la fel ca cele noi, este bine sa masurati cu o rigla gradata in inchi (sau cm, distanta dintre nituri trebuie sa fie multimplu de juma de inch, adica 12,7mm) cind cumparati un lant nou, pentru a va asigura ca intr-adevar este nou!



Link-uri utile la subiectul acesta:
http://sheldonbrown.com/chains.html - in engleza
http://forum.iasibike.org/viewtopic.php?f=11&t=1238 - in romana
http://www.baumax.ro/Content.Node/wohnen/bicicletele.pdf
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=25

Citat:
Cand un lant nou se aseaza pe un pinion nou, fiecare rola e in contact cu un pinion si e presata aproximativ la fel pe dintele corespunzator, astfel sarcina se distribuie egal, pe 10-11 role/dinti, in acest caz. Din centrul fiecarei role pana in centrul urmatoareia este exact 1/2" (12.7mm). Aceasta dimensiune e numita "pasul" lantului. Dintii pinionului sunt facuti in asa fel incat centrul curbei ce formeaza fiecare "gol" sa fie la 1/2" de urmatorul. Diametrul pinionului e determinat de pas si de numarul de dinti.
Modul standard de a masura uzura lantului este cu o ruleta sau o rigla gradata in inch. Acest lucru poate fi facut fara a demonta lantul de pe bicicleta. In mod normal se masoara o lungime de un picior, plasand un reper de inch exact in mijlocul unui nit si privind apoi la urmatorul al 12-lea nit. La un lant nou, fara uzura, acest nit se va alinia perfect cu un reper de inch. La un lant uzat, nitul va trece de acest reper.
Aceatsa este o masuratoare directa a uzurii lantului si indirect a uzurii pinioanelor.
- Daca nitul e la mai putin de 1/16" de semn, totul e bine.
- Daca nitul e la peste 1/16", trebuie sa inlocuiti lantul dar probabil ca pinioanele sunt bune.
- Daca nitul e la peste 1/8", ati asteptat prea mult si pinioanele (cel putin cele mai utilizate) sunt prea uzate. Daca inlocuiti lantul in acest moment, fara a inlocui pinioanele, poate parea OK si lantul sa nu sara, dar pinioanele uzate vor cauza o uzura mult accelerata a lantului decat in mod normal, pana ce acesta va ajunge sa fie la fel de uzat ca pinioanele.
- Daca nitul trece cu peste 1/8", un lant nou aproape sigur va sari pe pinioanele uzate, in special pe cele mai mici.


Amintesc ca 1 inchi = 2.54cm deci
1/16 inch = 0,0625" =1,5875mm
1/8" = 0,125" = 3,157mm
1/2" = 0,5" = 12,7mm
Distanta intre 12 nituri = 5,5 inchi = 139.7mm
Distanta intre 24 nituri = 11 inchi = 279.4mm

Pentru marirea preciziei masurarii, recomand masurarea intre 24 nituri (ideal ar trebui sa gasiti 11"= 279,4mm) cu diferenta ca toleranta de referinta de 1/16" se dubleaza, devenind 1/8" adica 3,157mm
Mai pe scurt, pentru un lant bun, masurind distanta intre 24 nituri, ar trebui sa gasiti o distanta intre 279,4mm si 282,557mm

Un lant bun pentru 7 pinioane este KMC Z51 http://www.kmcchain.com (costa 20 lei, incluzind si piesa de legatura, MissingLink) si are la specificatii 1/2" x 3/32" adica distanta dintre nituri este de 12,7mm si diametrul nitului este de 2,38125mm (sunt 114 nituri, dar eu folosesc numai 106 nituri). In instructiunile de folosire, se atrage atentia ca trebuie folosit un "MissingLink" nou cind se pune un lant nou.


Informatii mai tehnice despre lant si pinioane gasiti aici:
http://chain-guide.com/basics/2-1-2-engagement-with-sprockets.html

Dupa montarea lantului, se mai regleaza pozitia deraiorului stinga dreapta pe pinioane rotind sistemul de la capatul furtunului de ghidare a sufei (cea care schimba viteza pe pinion desigur), apoi mai sunt 2 suruburi mici montate pe deraior, care regleaza zona de deplasare intre pinionul mic si mare, pentru ca lantul sa nu sara de pe pinioane, in exteriorul pinionului mic si mare, si mai este un surub, B-tension adjustment screw care regleaza distanta dintre rotita de ghidaj lant si pinioane. Este de preferat ca rotita sa fie cit mai aproape de pinionul mic, insa trebuie ca atunci cind deraiorul este pe pinionul penultim (cel de linga pinionul mare) sa nu se apara atingeri laterale, din cauza ca rotita este prea aproape de pinion.

Cel mai bun ulei de uns lantul de bicicleta este uleiul cu teflon, nu atrage praful
de exemplu, spary-ul cu ulei de teflon de aici:
http://www.emoto.ro/sprei-lant-racing-t ... torex.html
adica se poate folosi acelasi unei cu care isi ung motociclistii lantul de la motocicleta.
avatar
culis dumitru
Pelican cu acte in regulă
Pelican cu acte in regulă

Telefon : 0729882880
Mesaje : 41
Data de inscriere : 06/10/2011
Varsta : 38
Localizare : tulcea - E3

http://marosbike.ning.com/profile/culisdumitru

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum